Profil Dieta na start

Pakiet badań dopasowany do Twoich potrzeb

Profil Dieta na start


Profil Dieta na start to pakiet badań dla osób, które chcą kompleksowo sprawdzić ogólny stan swojego zdrowia, ocenić poziom odżywienia organizmu przed rozpoczęciem diety, tak, by można było ją dostosować do indywidualnych potrzeb. Zmiana stylu odżywiania to pierwszy krok w kierunku modyfikacji stylu życia i rozpoczęcia przygody z aktywnością fizyczną.

Zdrowa dieta stanowi podstawę zachowania zdrowego organizmu. Uniwersalne podstawy żywieniowe obejmują regularne spożywanie posiłków, składających się z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nieprzetworzonych. Podjadanie między posiłkami, zbyt częste spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego bogatych w niezdrowe tłuszcze, za duże porcje czy uzależnienie od słodyczy mogą dać długoterminowe konsekwencje w postaci pogorszenia stanu naszego serca, naczyń, nerek, tarczycy.

Źle zbilansowana dieta powoduje zaburzenia odżywiania, niedożywienie lub nadwagę. W sytuacjach, gdy mamy problem z niezdrowymi nawykami żywieniowymi, warto wykonać badania, aby sprawdzić stan gospodarki tłuszczowej i cukrowej, wykluczyć niedobory (makro, mikroelementów) i wynikające z nich schorzenia różnych narządów. Po uzyskaniu wyników wskazane jest skorzystanie z porady dietetyka, który przygotuje odpowiedni plan posiłków.

Kiedy wykonać badania?


Profil zawiera badania pomagające ocenić:

  • ogólną kondycję organizmu (morfologia krwi). Jest to badanie głównie pomocnicze w diagnostyce anemii. Nieprawidłowe stężenia parametrów związanych z czerwonymi krwinkami stwarzają konieczność konsultacji z lekarzem i dalszej diagnostyki. Zmniejszone zapasy żelaza w organizmie (pomiar ferrytyny) powodują niedostateczną syntezę hemoglobiny i przenoszenie tlenu do tkanek. Suplementacja i wzbogacenie diety w odpowiednie grupy produktów mogą przynieść dużą poprawę.
  • stan gospodarki lipidowej (lipidogram). Pomiary służą ocenie ryzyka miażdżycy i jej powikłań, stanu serca i naczyń. Zbyt wysokie stężenie cholesterolu całkowitego i LDL oraz trójglicerydów jest wskazaniem do modyfikacji dietetycznych (rezygnacji z pokarmów tłustych, wysokoprzetworzonych). Również dzięki aktywności fizycznej ich poziomy mogą systematycznie spadać, z kolei odsetek tzw. „dobrego” cholesterolu HDL może wzrastać. W połączeniu z lipidogramem, pomiar stężenia kwasu moczowego daje dodatkowe informacje o ryzyku rozwoju dny moczanowej, powodującej problemy ze stawami. Konieczne może być wyeliminowanie z diety owoców morza i czerwonych mięs.
  • stan gospodarki węglowodanowej (glukoza, insulina). To bardzo ważne badania u aktywnych fizycznie osób, gdyż to glukoza jest głównym źródłem energii dla pracującego organizmu. Zaburzenia jej metabolizmu i wahania poziomu stężeń cukru we krwi po posiłkach lub wysiłku są też wskazaniem do pomiaru stężenia insuliny, gdyż zwiastują rozwój insulinooporności (niewrażliwości tkanek organizmu na jej działanie). Odpowiednio przygotowana przez dietetyka dieta złożona z produktów o niskim indeksie glikemicznym może pomóc w odpowiedniej kontroli poziomu cukru i wyrzutów insuliny.
  • stan wątroby (aminotranferazy AST, ALT). To markery uszkodzenia komórek wątroby, intensywny wysiłek fizyczny może powodować ich przejściowy wzrost. Poziomy aminotranferaz powinny wrócić do normy po należytym okresie odpoczynku. Monitorowanie ich stężeń jest też wskazane w przypadku przyjmowania suplementów stymulujących wzrost masy mięśniowej.
  • stan gospodarki wodno-elektrolitowej (sód, potas, magnez, wapń). Woda i elektrolity są łatwo tracone podczas wysiłku fizycznego. Niezwykle ważne jest wczesne wykrycie i uzupełnianie ich niedoborów, gdyż odpowiadają za prawidłowe ciśnienie krwi, przekaźnictwo sygnałów w układzie nerwowym, pracę mięśni, w tym serca.
  • funkcjonowanie nerek (kreatynina, mocznik). Badanie sprawności procesu filtracji w nerkach jest nieocenione przy stwierdzaniu poziomu nawodnienia i odżywienia organizmu, ale również wykrywaniu ich chorób.
  • stan tarczycy (TSH). Odchylenia od prawidłowych wartości TSH skłaniają do konsultacji endokrynologicznej, by wykluczyć nadczynność/niedoczynność tarczycy. Jej hormony regulują tempo przemiany materii, stąd zaburzenia w ich poziomie znacząco wpływają na tolerancję wysiłku i utratę/wzrost wagi. Objawy niedoczynności tarczycy mogą być mylone z przetrenowaniem.

Kiedy wykonać badania?


Wszystkie osoby, które chcą sprawdzić stan swojego zdrowia przed wprowadzeniem modyfikacji w stylu życia i opracować odpowiednią strategię żywienia i treningów.

Szczególnie osoby, które są w grupie podwyższonego ryzyka zaburzeń metabolicznych: otyłe, palące, w przewlekłym stresie, niedosypiające, mające historię chorób sercowo-naczyniowych.

Niepokojące objawy, które powinny skłonić do diagnostyki przed rozpoczęciem odchudzania to:

  • pogorszenie tolerancji wysiłku, duszność,
  • zaburzenia pracy serca, bóle w klatce piersiowej,
  • wahania ciśnienia tętniczego, omdlenia,
  • zawroty i bóle głowy,
    drażliwość, nerwowość lub wręcz przeciwnie, ospałość i brak energii,
  • spadek libido,
  • pogorszenie stanu skóry,
  • problemy żołądkowe,
  • nieuzasadniony wzrost lub spadek masy ciała,
  • utrzymujące się obrzęki,
  • osłabienie, skurcze mięśni,
  • wzmożone pragnienie i oddawanie moczu.
Scroll Up